Surft u op internet en vindt u spectaculaire foto’s die u graag gebruikt en die u graag zou willen gebruiken in uw eigen promotiecampagnes of op uw blog? Helaas kun je ze niet gebruiken zonder een licentie.
Dit soort beperkingen zijn niet erg prettig, maar geen rechtszaak klinkt te mooi, toch? Er zijn echter verschillende manieren waarop u legaal afbeeldingen van hoge kwaliteit voor commerciële doeleinden kunt gebruiken, die we u willen presenteren zodat u ze kunt gebruiken wanneer u ze nodig hebt. Bovendien zal het gebruik van hoogwaardige, gratis afbeeldingen de kwaliteit van de online gepubliceerde en gepromoot inhoud verhogen.
Het auteursrecht is actief vanaf het moment dat iemands werk wordt gemaakt, of het nu een foto, een boek, een schilderij of een object is. Het is van toepassing op zowel gepubliceerde als ongepubliceerde werken. Het is een recht dat automatisch van toepassing is en waarvoor geen speciale documentatie vereist is om geldig te zijn, maar kan worden geregistreerd als een handelsmerk of octrooi om het werk in specifieke situaties te beschermen.
Eigen afbeeldingen
U kunt uw eigen creaties publiceren wanneer u maar wilt, aangezien ze van u zijn. Of u ze nu zelf kunt krijgen of een bedrijf inhuurt dat gespecialiseerd is in het verkrijgen van professioneel foto-videomateriaal, deze afbeeldingen kunnen zonder beperkingen worden gebruikt. Productafbeeldingen van uw online winkel zijn erg belangrijk om potentiële klanten te overtuigen om bij u te kopen. Het is een groot voordeel om hen afbeeldingen in hoge resolutie te geven waarin veel details van de producten te zien zijn.
Afbeeldingen in het publieke domein
Dit soort afbeeldingen is auteursrechtelijk vrijgegeven en is geen eigendom van een natuurlijke of rechtspersoon. Ze kunnen worden gebruikt voor online publicatie, in print, ze kunnen op de markt worden gebracht of worden bewerkt. Maar hoe komen foto’s in het publieke domein terecht? Er zijn wetten in dit verband die als volgt luiden:
– materialen waarop vanaf het begin mogelijk geen copyright rust (titels, namen, uitdrukkingen, slogans, symbolen, cijfers; ideeën en gegevens; processen en systemen; werken en overheidsdocumenten);
– materialen die zelfs door hun auteurs als openbaar domein zijn ondertekend;
– al het materiaal dat vóór 1923 in Amerika is gepubliceerd, is niet auteursrechtelijk beschermd;
– materiaal gepubliceerd tussen 1923 en 1963 met copyright dat niet is vernieuwd;
– materiaal dat tussen 1923 en 1977 is gepubliceerd en dat geen auteursrechtelijk document heeft, is in het publieke domein;
– werken die tussen 1978 en 1 maart 1989 zonder copyright zijn gepubliceerd en die in de volgende 5 jaar niet zijn geregistreerd;
– portretten van politici of afbeeldingen verkregen door federale overheidsfunctionarissen zijn ook openbaar;
– copyright vervalt 50 of 70 jaar na het overlijden van de auteurs (afhankelijk van het land), de vervaldatum verschilt per domein.
Afbeeldingen waarvoor een licentie vereist is
Een ander type afbeelding waar u voor kunt kiezen, is Creative Commons, dat fotografen de mogelijkheid geeft om hun eigen afbeeldingen beschikbaar te maken voor het publiek, terwijl ze toch enige controle hebben over hoe ze worden gebruikt. In principe zijn er:
– foto’s die voor commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt;
– foto’s die niet voor commerciële doeleinden mogen worden gebruikt.
Gelicentieerde afbeeldingen kopen (stockafbeeldingen)
De stockfoto’s (foto, video, vectoren, pictogrammen, sjablonen) die kunnen worden gekocht, zijn onderverdeeld in verschillende categorieën:
A. royaltyvrij >> u betaalt de vergoeding slechts één keer en u krijgt het recht om ze te gebruiken wanneer u maar wilt, op voorwaarde dat u zich aan de licentievoorwaarden houdt.
B. Rights managed >> gebruiksrecht is beperkt in tijd, regio, branche en verschilt per licentie.